Kennisgebieden
Bij Contextuele Studies gebruiken we verschillende kennisgebieden of kennisdomeinen, die binnen conytextuele studies niet als aparte vakken worden onderwezen.
Dat zijn:
- Geschiedenis (muziekgeschiedenis, cultuurgeschiedenis en algemene geschiedenis)
- Analyse
- Aspecten van harmonie
- Aspecten van contrapunt
- Research
We putten hieruit wanneer dat nodig en relevant is in relatie tot het onderwerp van dat moment.
Dit betekent bijvoorbeeld dat we bij Contextuele Studies praten over aspecten van harmonie en aspecten van contrapunt die illustratief zijn op dat moment.
Het leren schrijven van Harmonie en Contrapunt wordt onderwezen in aparte vakken/modules.
Deze categorie bevat geen artikelen. Indien subcategorieën getoond worden op deze pagina kunnen deze artikelen bevatten.
Subcategorieën
Analyse
Om het kort en bondig weer te geven: door middel van analyse willen we ontdekken "hoe muziek werkt".
Binnen Contextuele Studies houden we ons in jaar 1 bezig met algemene principes van vorm, structuur en textuur in muziek, en met diverse "iconische" vormtypen en vorm-procedures.
We analyseren met partituur en zonder partituur (auditief).
Muziekanalyse als discipline kent een relatief korte geschiedenis die teruggaat naar de late 19e eeuw.
Natuurlijk zijn er in de gehele geschiedenis mensen geweest die hebben geprobeerd muziek en de onderliggende principes ervan te begrijpen (gericht op schrijven en uitvoeren ervan); maar als theoretische/academische discipline is muziekanalyse nog erg jong.
Een uitstekend algemeen artikel werd geschreven door Ian D. Bent and Anthony Pople in Grove Music Online: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.41862 (deze link leidt je naar de Koninklijke Bibliotheek, Oxford Music Online, als je een digitaal abonnement hebt aangeschaft (zie Leermiddelen).
Binnen Hanzemediatheek: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.41862
Harmonie
In de gangbare westerse muziek is het werken met samenklanken een van de meest karakteristieke kenmerken. Door de eeuwen heen zijn daarbij verschillende benaderingen gebruikt. De betekenis van de term harmonie die daarbij gebruikt wordt gaat terug op het griekse begrip harmonia, dat destijds primair mathematische en filosofische connotaties had. Vanaf de zeventiende eeuw tot op de dag van vandaag is de zogenaamde drieklanksgebaseerde muziek (triad-based music) overheersend. De harmonieleer ontwikkelde zich tot een aparte theoretisch-praktische discipline. De belangrijkste coderingssystemen die in de loop der tijd zijn ontwikkeld zijn:
- continuo-notatie
- trappenbecijfering
- functiecodering
- akkoordsymbolen
Concepten (Grove):
- akkoord
- akkoordomkering
- dissonantie
- (bouw & relaties tussen tonen)
- tonaliteit
- toonsoort
Article on harmony Oxford Music Online: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.50818
Akoestiek en stemmingen & temperamenten
Relevante artikelen uit GROVE (Oxford Music Online)
Akoestiek (Acoustics) https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.00134
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.00134
In dit algemene artikel wordt ook ingegaan op insrumenten en stemmen
Andere relevante artikelen:
Waarneming van geluid (Psycho-akoestiek) /Hearing and psychoacoustics https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42531
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42531
Geluid / Sound https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.26289
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.26289
Natuurkunde van de muziek / Physics of music https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.43400
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.43400
Stemmingen / Tuning https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.28578
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.28578
Temperamenten / Temperaments https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.27643
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.27643
Middentoonstemming / Mean tone temperament https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.18222
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.18222
Zuivere stemming / Just intonation https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.14564
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.14564
Pythagoreîsche stemming / Pythagorean intonation https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22604
Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22604