Kennisgebieden

Bij Contextuele Studies gebruiken we verschillende kennisgebieden of kennisdomeinen, die binnen conytextuele studies niet als aparte vakken worden onderwezen.

Dat zijn:

  • Geschiedenis (muziekgeschiedenis, cultuurgeschiedenis en algemene geschiedenis)
  • Analyse
  • Aspecten van harmonie
  • Aspecten van contrapunt
  • Research

We putten hieruit wanneer dat nodig en relevant is in relatie tot het onderwerp van dat moment.

Dit betekent bijvoorbeeld dat we bij Contextuele Studies praten over aspecten van harmonie en aspecten van contrapunt die illustratief zijn op dat moment.

Het leren schrijven van Harmonie en Contrapunt wordt onderwezen in aparte vakken/modules.

 

Deze categorie bevat geen artikelen. Indien subcategorieën getoond worden op deze pagina kunnen deze artikelen bevatten.

Subcategorieën

Om het kort en bondig weer te geven: door middel van analyse willen we ontdekken "hoe muziek werkt".

Binnen Contextuele Studies houden we ons in jaar 1 bezig met algemene principes van vorm, structuur en textuur in muziek, en met diverse "iconische" vormtypen en vorm-procedures.

We analyseren met partituur en zonder partituur (auditief).

Muziekanalyse als discipline kent een relatief korte geschiedenis die teruggaat naar de late 19e eeuw.

Natuurlijk zijn er in de gehele geschiedenis mensen geweest die hebben geprobeerd muziek en de onderliggende principes ervan  te begrijpen (gericht op schrijven en uitvoeren ervan); maar als theoretische/academische discipline is muziekanalyse nog erg jong.

Een uitstekend algemeen artikel werd geschreven door Ian D. Bent and Anthony Pople in Grove Music Online: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.41862 (deze link leidt je naar de Koninklijke Bibliotheek, Oxford Music Online, als je een digitaal abonnement hebt aangeschaft (zie Leermiddelen).

Binnen Hanzemediatheek: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.41862

 

In de gangbare westerse muziek is het werken met samenklanken een van de meest karakteristieke kenmerken. Door de eeuwen heen zijn daarbij verschillende benaderingen gebruikt. De betekenis van de term harmonie die daarbij gebruikt wordt gaat terug op het griekse begrip harmonia, dat destijds primair mathematische en filosofische connotaties had. Vanaf de zeventiende eeuw tot op de dag van vandaag is de zogenaamde drieklanksgebaseerde muziek (triad-based music) overheersend. De harmonieleer ontwikkelde zich tot een aparte theoretisch-praktische discipline. De belangrijkste coderingssystemen die in de loop der tijd zijn ontwikkeld zijn:

  • continuo-notatie
  • trappenbecijfering
  • functiecodering
  • akkoordsymbolen

Concepten (Grove): 

  • akkoord
  • akkoordomkering
  • dissonantie
  • (bouw & relaties tussen tonen)
  • tonaliteit
  • toonsoort

Article on harmony Oxford Music Online: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.50818

 

Relevante artikelen uit GROVE (Oxford Music Online)

Akoestiek (Acoustics) https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.00134

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.00134

In dit algemene artikel wordt ook ingegaan op insrumenten en stemmen

Andere relevante artikelen:

Waarneming van geluid (Psycho-akoestiek) /Hearing and psychoacoustics https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42531

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.42531

Geluid / Sound https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.26289

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.26289

Natuurkunde van de muziek / Physics of music https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.43400 

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.43400

Stemmingen / Tuning https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.28578

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.28578

Temperamenten / Temperaments https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.27643

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.27643

Middentoonstemming / Mean tone temperament https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.18222

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.18222

Zuivere stemming / Just intonation https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.14564

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.14564

Pythagoreîsche stemming / Pythagorean intonation https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22604 

Hanze: https://doi-org.nlhhg.idm.oclc.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.22604