Ear training and solfege
AKKOORDVOLGORDES MELODISCH UITGEWERKT
uitgeschreven:
uitgeschreven:
Maak een vergelijkbare oefening met deze trappenvolgordes: zorg ervoor dat je uiteindelijk op de tonicatoon van de toonladder eindigt.
In majeur en mineur I-VI-IV-II-V7-I.
Speel/zing de volgende melodietjes in zoveel mogelijk majeur- en mineurtoonsoorten. (Mineur met leidtoon).
Klassikale toets (schriftelijk)
Een voorgedrukt toetspapier wordt uitgereikt.
1. Alle vier de drieklanken en omkeringen:
- lezend en luisterend herkennen en vlot kunnen bouwen op een gegeven toon.
2. Intervallen in combinaties van 2: (VERVALT!)
- luisterend intervallen benoemen
- noteren, waarbij de eerste topnoot gegeven is.
3. Alle toonladder- en drieklankpatronen:
- Vaste voortekeningen correct kunnen noteren
- vlot kunnen noteren en luisterend herkennen (Bijv. bouw een 64-akkoord verminderd op d)
4. Eenvoudig melodisch dictee (moeilijkheidsgraad Artusi)
Individuele toets (10-15 minuten)
- Alle toonladder- en drieklankpatronen vlot kunnen zingen/spelen
- Van de Tintinnabuli exercise alleen de enge liggingen (close position)
- Twee van de vier standards kunnen zingen terwijl je zelf de baslijn meespeelt (uit het hoofd)
- Akkoordschema kunnen spelen op piano (evt. m.b.v. leadsheet, geen uitgeschreven akkoorden)
- Voorbereide oefeningen uit Traplopen en Springstof vlot kunnen zingen: we kiezen uit blz. 14, 22, 28.
- Ritme kunnen spreken/klappen (voorbereid uit Artusi)
Tijdpad eerste semester 2022-2023
Playlist baroque slow
Playlist classic slow
Playlist themes from "classical" music
week | les | Tr. & Spr. | SOTW |
scale patterns |
chord patterns |
mel. dictee | buitenstemmen + akk. luisteren | Artusi |
38 | 2 | Traplopen blz. 3 t/m 5 | aanpak | driekl. permutaties | 7+-2 clips | Introductie | ||
39 | 3 | blz. 6 t/m 8 | Autumn Leaves | modale patronen | drieklanken wijde ligging | |||
40 | 4 | 8 t/m 10 | + omkeringen | |||||
41 | 5 |
Drieklankskelet 11 t/m 13 |
7 akk. grondligging en eng | Artusi music fundamentals | ||||
42 | vak. | There will never be | 7 akk. grondligging en wijd | |||||
43 | 6 | 12 t/m 14 | ||||||
44 | projectw. | |||||||
45 | 7 | 15 t/m 17 | Blue Bossa | |||||
46 | 8 | 18, 19 | ||||||
47 | 9 | Drieklankskelet + spr. 20,21 | ||||||
48 | 10 | Misty | ||||||
49 | 11 | 22, 24, 26 | ||||||
50 | projectw. | |||||||
51 | "spreekuur" |
|
||||||
52 | vak | |||||||
1 | vak | |||||||
2 | 12 | 27, 28 | ||||||
3 | 13 | Drieklankskelet + neventonen | ||||||
4 | 14 | |||||||
5 | toetsweek | |||||||
6 | toetsweek |
Patterns zijn gericht op het ontwikkelen van routines: je moet ze tijdens het muziekmaken direct kunnen oproepen.
NB Begin met het hoogste niveau en zie hoe ver je komt.
Strand je dan zoek je een lager niveau en bouwt op tot hoger niveau.
Heb je FLUENCY bereikt, dan kun je het!